Hodinky Prim - krásné výrobky v nekrásné době

27. 12. 2016 21:55:07
Chtěl bych Vám představit krásné výrobky, které vznikaly v nekrásné době.Přesto jsou pro mne hodinky Prim a zvláště ty mechanické etalonem lidského umu a tvůrčího citu, něčím co se zapsalo do dějin estetiky i techniky.

Poválečná léta kvapně přecházela v budovatelskou euforii, následně se doba konejšila centrálním plánováním a gradovala v úpadku normalizačních let osmdesátých.Naše společnost, přes vidinu lepších zítřků, procházela postupnou, pomalou degradací morálních hodnot, zrovna tak naše hospodářství začínalo tušit, že nejúspěšnější léta jsou dávno pryč.Kvalita, pokrok, vývoj a poctivá tvůrčí práce to bylo něco téměř nekalého, co se nenosilo.
Přesto i v této době existovalo opravdu nemnoho výrobců, kteří dokázali neustrnout a vytvořili kvalitní, hodnotné i krásné výrobky.Do pár výrobců té doby bych zařadil např.Etu, Narex, Tonu.Dnes bych se chtěl zmínit o společnosti Chronometra, později Elton z Nového Města nad Metují, kterou neznáme většinou pod tímto názvem, ale důvěrně známe její produkty – náramkové hodinky PRIM.

Mám kvalitní Československé a následně CZ a SK výrobky rád.Byť mnohé nebyly ke konci osmdesátých let příliš konkurenceschopné (Jawa, Škoda apod.) přesto se v nich prolíná tradice, jednoduchost a určitý odkaz a um našich předků.

Obdobným způsobem jsem se dostal k hodinkám Prim, které jsem znal, ale delší dobu jsem hodinky nenosil.Není to tak dávno, co jsem si chtěl kvalitní, hezké a cenově dostupné zakoupit.Řekl jsem si, že zkusím Primky.Zjišťoval jsem dostupné informace na internetu, kde jsem se mj. dopátral, že v ČR prodávají hodinky pod značkou PRIM firmy dvě.Jedna původní z Nového Města nad Metují a druhá z Moravy.
Nebudu to moc rozebírat, ale jedna prodává originály vyrobené skutečně v ČR za poměrně drahý peníz a druhá firma nabízí cenově dostupné hodinky, ale původem z Číny.
Nezamlouvala se mi ani jedna varianta.
Začal jsem pátrat jak moc jsou dostupné hodinky Prim vyrobené v časech minulých.Zjistil jsem, že zachovalé Primky je možné poměrně často zakoupit na klasických inzertních portálech, ale taky existují zajímavé a specializované weby, kde je možné pořídit opravdu zajímavé a hezké kusy a často i za velice dostupnou cenu.
První Primky jsem si koupil v Humpolci v rodinném hodinářství, kde jsem si mimoděk zakoupil i knihu PRIM od p.Hovorky.Tato kniha je po grafické i informativní stránce téměř dokonalá a mapuje celé období produkce hodinek Prim od začátku výroby v r.1957 až po rok 1994.Vůbec jsem se do té doby netušil, že se za tu dobu vyrobilo takových typů a provedení hodinek.Velmi mne ta kniha obohatila.Obohatilo mne i krásné hodinářské názvosloví.Posuďte sami...korunka, stěžejky, kalibr, tah, dýnko, rezerva nátahu, NOS, etue a mnohé další...

Od té doby jsem si ještě pár hezkých hodinek přikoupil a musel jsem se zároveň přibrzdit a zůstat jen u několika kusů.Jinak by hrozilo, že bych se mohl stát vášnivým sběratelem.Určitě je to krásný koníček, sice již ne tak nenákladný, ale tak daleko jsem dojít nechtěl.
Přesto mám pár hodinek Prim, které se mi líbí, jsem za ně rád a velice rád je nosím.V obrazové příloze Vás s vybranými seznámím.Některé jsou mé, jiné zobrazené se mi líbí.

Autor: Karel Jelínek | úterý 27.12.2016 21:55 | karma článku: 21.77 | přečteno: 1672x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 383 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 5.40 | Přečteno: 187 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 816

Obyčejnej chlap

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...