Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj obyčejný svět - Jawa 20 Pionýr

Můj střípek z mozaiky obyčejného světa, kdy vzduch byl provoněný spáleným dvoutaktním olejem a silnice brázdily stroje světových parametrů Jawa a ČZ.

Tak jsem se konečně dočkal :)
Byl prázdninami provoněný den roku 1988, kdy jsem dostal svůj vysněný malý motocykl Jawa 21 Pionýr ve verzi sport.Byl jsem nadšený.Byla to ale teprve první část vyhrané bitvy.Absence řidičského průkazu mi kazila radost z nově nabytého motocyklu.Ve 13 letech nebylo jeho získání reálné.Rozhodl jsem se, že ten nekonečný a nespravedlivý čas, který mě dělil od 15 narozenin a možnosti získání řidičského oprávnění, využiji pro celkovou renovaci tohoto stroje světových parametrů.

V mé malé dílničce jsem Pionýra rozebral do posledního šroubku.Když to viděli rodiče, tak se nade mnou zhrozili a prohlásili, že Pionýr už nikdy nepojede.
Moc mne to nepovzbudilo, ale nevzdával jsem se.Všechny lakované části jsem obrousil, opravil a i na tehdejší možnosti sprejového průmyslu docela obstojně nalakoval.Díly motoru jsem vyčistil, opotřebené díly vyměnil a za pomoci dobrých rad tehdejších motocyklových guru jsem ho i složil.To samé se povedlo i s ostatními díly a po necelých dvou měsících stál přede mnou motocykl v celé jeho kráse a síle.První nastartování i projížďka byla pro mne nejen neskutečným zážitkem, ale i satisfakcí za dříve projevenou nedůvěru.
Pionýr mne v dobrém provázel i v následujícím čase.Neuplynulo mnoho vody v Jizeře a rozhodovalo se kam po základní škole.Nebyl jsem si úplně jistý kam se vrhnout.V tu dobu mi byla připomenuta úspěšná anabáze s renovací Pionýra a bylo rozhodnuto.Šel jsem na automobilní průmyslovku do Mladé Boleslavi.Bylo to dobrá volba a nasměrovalo mne to na celý následující život.
Pionýra jsem prodal a v očekávání lepších zítřků jsem na něj téměř zapomněl.Následovaly lepší i horší roky v těch lepších časech.Pionýra jsem vyměnil za auta a zajímavé roky v hektickém a stresem odkojeném automobilním průmyslu.Mým desaterem se staly oblíbené meetingy, briefingy, brainstormingy, PPAPy, validace, APQP, FMEA, NOTE 1,3,6, 8D reporty, SKD Blatty, Platiny, KLTčka, ISA a podobně skvostné automobilní slovní jednohubky.
Jednou se za mnou stavil kolega, který věděl, že mám rád staré Jawy a zeptal se mne, jestli nechci Pionýra, kterým jezdil jeho děda.
Ze začátku se mi moc nechtělo, ale když jsem ho viděl, tak se mi vrátily staré vzpomínky a musel být můj.Byl zaprášený, měl zašlé chromované díly, ale jinak byl nádherný, prakticky nejetý, nezničený, s láskou provozovaný.Cena byla symbolická a za pár dní byl u mne doma.
Rozebral jsem ho opět do posledního šroubku.Co bylo potřeba, tak jsem vyměnil, chromované díly nové nakoupil.Nešlo mi to tak rychle jako dříve, ale po necelém roce byl kompletně hotov, v celé své kráse.Je to jen pár dní, co jsem se s ním nadšeně prvně projel.Má nádherný zánovní zvuk, vše funguje jak má.
Není to má jediná Jawa, ale bezvadně mi vyplní další políčko v mozaice mého obyčejného světa.Ne, nebude stát na čestném místě v dílně, bude žít, k tomu byl stvořen a já ostatně také.
Těším se, jak se s ním budu poklidně toulat voňavou letní krajinou.Těším se, jak s ním navštívím přátele a kamarády, na které jsem stále neměl čas.Těším se, jak si s ním zajedu na ryby.Těším se, jak hodím foťák do batohu a zajedu si vyfotit místa, která už mne tak dlouho k focení lákala.Těším se, jak si s ním zajedu natrhat byliny, ovoce i lesní plody.Těším se, jak se zajedu v létě vykoupat, nebo třeba jen na houby.Těším se, jak ho protáhnu s dětmi a zapřáhneme za něj vozík a uklidíme jarní svinčík.Těším se, jak s ním budu jezdit kolem komína, na nákup, za kamarády.Těším se ale i na delší výpravy po naší vlasti s podobnými blázny jako jsem já.

Nenecháte mne v tom, doufám, samotného?

Najdete mne v obyčejném světě : https://www.facebook.com/groups/1564670040509129/?pnref=story

 

Autor: Karel Jelínek | středa 9.11.2016 23:34 | karma článku: 22,21 | přečteno: 881x
  • Další články autora

Karel Jelínek

Rouškobraní 2020

Malé zamyšlení nad aktuální situací ohledně nemoci Covid19 a rouškou, ke které se momentálně upínáme jak ke spáse. Může nám pomoci, ale pokud se bude používat jako dosud, tak může zabíjet.

13.10.2020 v 19:47 | Karma: 9,98 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Karel Jelínek

Firemní benefit - 9,2 týdne dovolené ročně

Chtěl bych Vás v krátkosti seznámit s firemním benefitem, který je nejen dle mého názoru prospěšný jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele.Věřím, že by mohl inspirovat i další zaměstnavatele..

25.6.2018 v 14:28 | Karma: 14,47 | Přečteno: 447x | Diskuse| Ekonomika

Karel Jelínek

Provident se topí v problémech, akcie spadly o 75%.

Tento titulek jsem si nedávno přečetl na informačním portálu iDNES. Samotný článek nebyl nijak překvapivý. Každopádně zajímavá byla diskuze pod článkem...

30.8.2017 v 18:03 | Karma: 21,48 | Přečteno: 1171x | Diskuse| Společnost

Karel Jelínek

Jawa350 tour - 27.5.2017 Výprava na rozhlednu Kleť

V sobotu 27.5.2017 jsme uspořádali malou výpravu na Rozhlednu Kleť pod heslem 7P (poznat se, projet se, pokecat, prožít něco, pojíst, popít a podobně :) ) Níže malý výpravopis.

6.6.2017 v 23:07 | Karma: 18,66 | Přečteno: 588x | Diskuse| Cestování

Karel Jelínek

JAWAČZTOUR - Toulky Českou Republikou - Etapa I/2017

Pozvánka na netradiční motocyklovou projížďku, která je určená pro všechny příznivce motocyklů JAWA a ČZ. Aktuálně : sice má zítra pršet, ale zítřejší termín 18.3. start 8:00 Chlum u Třeboně potvrzen.

12.3.2017 v 20:02 | Karma: 10,35 | Přečteno: 500x | Diskuse| Cestování

Karel Jelínek

České a německé platy.

Krátká úvaha nad článkem ekonoma Jana Švejnara, kde se zamýšlí nad důvody velkého rozdílu mezi německými a českými platy.

7.2.2017 v 16:00 | Karma: 25,85 | Přečteno: 1348x | Diskuse| Ekonomika

Karel Jelínek

Evropský humanitární prostor

Imigrace je vážným problémem současnosti.Mrzí mne, že většina řešení sklouzává k extremismu.Na straně jedné k nerozvážnému přijímání všech, na straně druhé k odmítnutí každého.Navrhoval bych jiné řešení.Zajímal by mne Váš názor.

25.1.2017 v 0:15 | Karma: 16,40 | Přečteno: 407x | Diskuse| Politika

Karel Jelínek

JawaČZtour

Myslím, že pokud dočtete můj blog do konce, tak si asi pomyslíte, že jsem se zbláznil.No, trošku s tím počítám.Jediné, co potřebuji, je najít 3-4 stejné, nebo podobné blázny jako jsem já.Myslím, že za krapet námahy to stojí.

1.1.2017 v 10:34 | Karma: 14,85 | Přečteno: 840x | Diskuse| Hobby

Karel Jelínek

Hodinky Prim - krásné výrobky v nekrásné době

Chtěl bych Vám představit krásné výrobky, které vznikaly v nekrásné době.Přesto jsou pro mne hodinky Prim a zvláště ty mechanické etalonem lidského umu a tvůrčího citu, něčím co se zapsalo do dějin estetiky i techniky.

27.12.2016 v 21:55 | Karma: 21,94 | Přečteno: 1672x | Diskuse| Hobby
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1159x
Obyčejnej chlap

Seznam rubrik